Nieuws

Persoonlijk leiderschap is NU nóg belangrijker!

13 maart 2020

Het coronavirus raakt veel ondernemers en mensen in loondienst. Maak jij je zorgen over je baan of voel je angst omdat je je omzet ziet kelderen, je opdracht wordt geannuleerd of je maar een kleine buffer als ondernemer hebt opgebouwd?
Het leiderschapsmodel ‘de cirkel van 8’ gaat jou helpen om je eigen reacties en gedrag te onderzoeken. Je hebt geen invloed op het terugdringen van het virus, maar je hebt wél invloed op hoe jij met deze situatie omgaat! Ik neem je graag mee hoe je kunt kijken in kansen in plaats van te denken in problemen.

Het coronavirus heeft persoonlijk en zakelijk grote impact op velen.  Uit gesprekken met mensen die nu geen werk hebben of net een nieuwe baan hebben geaccepteerd is de angst voelbaar. Ook bij diverse zelfstandig ondernemers ontstaat er onrust over de impact in hun opdrachten.

Ons persoonlijk leiderschap wordt meer dan ooit op de proef gesteld

Het model van de cirkel van 8 (zie afbeelding verderop) maakt je bewust van wat er bij jezelf gebeurt en geeft inzicht in hoe je anders met de situatie om kunt gaan. Uitgangspunt van de cirkel van 8 is ‘de lastige situatie’. De situatie staat in het model altijd centraal in het midden; je hebt in iedere situatie de keuze om je te verzetten en slachtoffer te zijn of om te accepteren dat je in een lastige situatie zit en je verantwoordelijkheid ervoor neemt.

Laat ik het voorbeeld nemen van Peter. Peter is sinds 5 jaar zelfstandig ondernemer en traint met name grotere groepen in Excel voor beginners. Peter werd begin deze week geconfronteerd met 3 incompany trainingen die door zijn klanten werden geannuleerd.Voor hen was dit nog tijdig genoeg, waardoor het de organisaties amper geld kostte. Maar Peter zag direct wat dit deed met zijn omzet deed.

Onderstaand laat ik zien hoe de onderste cirkel van 8 door Peter wordt doorlopen

Peter baalt van de annuleringen. Hij denkt aan twee jaar geleden toen hij een paar maanden ziek was. Hij moest toen zelf zijn trainingen annuleren. Ook destijds maakte hij zich grote zorgen, want hij had geen arbeidsongeschiktheidsverzekering en zijn buffer was klein. Hij ging slechter slapen, at slecht, sportte niet meer en bleef daardoor nog langer ziek.
Bij de gedachte aan die arbeidsongeschiktheidsverzekering dacht Peter dat hij zelf ook het virus zou kunnen krijgen en daarmee nog verder in de problemen zou kunnen komen. Hij had net een nieuw huis gekocht met behoorlijke vaste lasten. Wat als nog meer klanten de trainingen zouden annuleren? De kans dat hij op dit moment nieuwe trainingen kan verkopen is klein. Waarom overkomt hem dit nu weer?
Peter duikt in zijn omzetprognose, denkt aan wat er nog meer kan gebeuren, ergert zich en duikt nog een keer in zijn prognose. Hij vraagt zich gefrustreerd af hoe lang hij het volhoudt als ondernemer als dit virus aanhoudt. Hij piekert ook of hij nu wel de juiste keuze heeft gemaakt om voor zichzelf te beginnen. Zijn oud-collega en vriend Jan die een vaste baan heeft, zal zich nu vast veel minder zorgen maken. De nachten erop slaapt hij slecht en voelt zich steeds onzekerder worden. Hij trekt zich terug in zijn huis en neemt de telefoon niet meer op.

In bovenstaande situatie versterkt Peter zijn eigen gedachten en emoties.
Hij blijft denken in problemen (DIP-pen) en blijft draaien in de onderste cirkel. Hij voelt en gedraagt zich als een slachtoffer van het Coronavirus.

Misschien herken je bepaalde gedachten of reacties van Peter bij jezelf of bij iemand in je omgeving? Maak je jezelf wijs dat het buiten je vermogen ligt om de situatie te beïnvloeden? Zijn jouw reacties en gedrag reactief of ineffectief?

Wat kan Peter doen, wat kan JIJ doen, om in de bovenste cirkel te belanden?

Ik loop de stappen met je door.

1.     Balen & acceptatie van de situatie.

Je mag echt wel balen van de situatie. Je accepteert dat je er onrustig of onzeker van wordt. Deel je zorgen met een collega-ondernemer of vriend.
Kun je met afstand kijken naar je situatie?
Je realiseert je wellicht dat je je succes van de laatste tijd als vanzelfsprekend hebt ervaren. Door deze goede, succesvolle ervaringen is een bepaald patroon ontstaan.
In deze situatie word je gedwongen om weer bewust na te denken over de achterliggende redenen van je handelen. Je zult je plannen moeten bijstellen.
Dus zal je echt moeten accepteren dat ook jij de consequenties moet dragen van het coronavirus.

2.     Focus op hier & nu

Het omgaan met deze situatie die je niet in de hand hebt, kun je zien als een belangrijk leermoment. Om een voor jou bevredigende uitkomst te creëren, zal je wellicht nieuwe dingen moeten leren.
In het geval van Peter zijn er 3 trainingen met grote groepen geannuleerd. De trainingen in kleine groepen van 5 tot 8 deelnemers gaan gewoon door. Peter beseft nu dat hij daarmee klanten alsnog nog verder kan helpen.

3.     Het idee invloed te kunnen hebben

Dat je iets niet kunt overzien, wil nog niet zeggen dat je iets niet kunt of niet kunt veranderen.  Ga voor jezelf na wat je wilt en wat je kunt.
Stel jezelf de vraag; Wat kan ik nog doen om mijn behoefte te realiseren en invloed uit te oefenen?
Neem verantwoordelijkheid en maak jezelf bewust bekwaam. Hiervoor zal je creatief moeten worden en mag je anderen om hulp vragen. In ieder geval zal je ander gedrag moeten tonen dan je tot nu toe doet. Begin met een initiatief.
Realiseer je dat wat je onderneemt kan mislukken. Je hebt het in ieder geval geprobeerd en kijk dan wat een alternatieve oplossing of mogelijkheid is.

4.     Kracht (hulp-)bronnen en kwaliteiten

Hoe kun je andere ervaringen aanspreken en gebruiken? Dit vergt improvisatie en lef om je mogelijkheden te onderzoeken.
Hoe ging je in het verleden om met onverwachte situaties die je opgelost hebt?
Welke werkzaamheden kun je oppakken waar je de afgelopen periode niet aan toe kwam?
Wat zijn je kwaliteiten en hoe kun je deze nog meer inzetten?
Hoe kun je je voorbereiden op werkzaamheden als het coronavirus straks weer is opgelost?
Wie zou je om hulp kunnen vragen?

5.     Effectief gedrag

Door aandacht te geven aan de mogelijkheden en kansen, door nieuwe ervaringen op te doen, word je uiteindelijk effectief en creatief in je gedrag.
Er ontstaan positieve ervaringen, je (zelf-)vertrouwen groeit weer en je verlaat daarmee de cirkel van 8, want je ervaart de situatie niet meer als lastig.

Laten we nog eens kijken naar de situatie van Peter. Door te focussen op het hier en nu, beseft hij dat hij dus wel kleine groepen kan begeleiden. Een vriend van hem, ICT-er, heeft net een online-trainingstool ontwikkeld. Wellicht kan hij zijn Excel-trainingen ook online gaan aanbieden? Het idee dat er weer kansen liggen geeft Peter energie. Hij besluit allereerst met zijn website aan de slag te gaan, want daar had hij het afgelopen jaar niks meer aan gedaan. Nu heeft hij hier tijd voor!
Zijn talent is ook nieuwe trainingen ontwikkelen. Hij besluit volgende week te beginnen met de Excel-training voor gevorderden op te zetten. Als de situatie in Nederland weer onder controle is kan hij deze training in de markt gaan zetten.

  • In welke cirkel denk en handel jij momenteel?

  • En wat is het effect?

  • Wil je dat ook?

De essentie van de cirkel van 8 is dus dat je altijd een keuze hebt met hoe je met een lastige situatie omgaat.

Leuk om te horen hoe jij in staat bent om in de bovenste cirkel te belanden en kunt KIK-ken (ofwel Kijken In Kansen). Ik nodig je uit om te delen welke kracht/hulpbronnen jij hebt ingezet. En wat heeft het je opgeleverd? Je kunt anderen vast hiermee helpen of inspireren!
Lukt het jou nog niet om uit de onderste cirkel te komen? Dan kan een 1-op-1 coaching jou wellicht helpen.

*De tekening van deze cirkel van 8 is van vistrainingen.nl

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

© ForFinancials