Nieuws

10 tips om die interim opdracht binnen te halen!

4 september 2019

Word je wel eens afgewezen voor een interim opdracht na een intake of tweede gesprek met je potentiële opdrachtgever? Of zou je nóg sterker uit zo'n gesprek willen komen? Deze tips geven je weer stof tot nadenken én geven je aanleiding om anders het gesprek in te gaan!

10 tips om die interim opdracht binnen te halen in een gesprek!

1.     Verras je gesprekspartner

Door je vooraf goed voor te bereiden via het internet (site van organisatie zelf, nieuwsberichten over de organisatie, jaarverslag, etc.) en via je netwerk (spreek met mensen die werken of (samen-) gewerkt hebben met de organisatie), kom je beter beslagen ten ijs. Verras je gesprekspartner door punten te benoemen waaruit blijkt dat je je goed hebt ingelezen. Hiermee kom je geïnteresseerd en gemotiveerd over!

 

2.     Toon interesse in je gesprekspartner, maak écht contact

Verdiep je voordat je op gesprek gaat, met wie je gaat kennismaken in de organisatie. LinkedIn is een fantastisch tool waar de meeste professionals terug te vinden zijn. Bekijk eens; Wat is zijn exacte functie? Hoe lang werkt hij bij de organisatie? Welke contacten hebben we gemeenschappelijk? Wat valt op aan het profiel van je potentiële gesprekspartner? Zodra je je gesprekspartner ontmoet, maak dan goed contact (goede handdruk, oogcontact) en toon je oprechte interesse in zijn persoon, in zijn vak en zijn ervaring binnen de organisatie.

 

3.     Als je enthousiast bent over de opdracht, benoem dat dan ook in het gesprek

Het klinkt als een open deur, maar ik zie nog veel zelfstandig ondernemers een gesprek formeel af ronden en als we dan buiten staan roepen “Wat een gave job!”. Gemiste kans, want dit had jouw potentiële opdrachtgever willen horen.

 

4.     Ken je kernkwaliteiten en valkuilen door en door

Ongetwijfeld heb je weleens de vraag gekregen “Noem eens 3 sterke punten van jezelf”, “Wat zijn je verbeterpunten?” of “Wat zou je laatste opdrachtgever over jou zeggen?”. De antwoorden op dit soort vragen moet je direct paraat hebben met voorbeelden. Je gesprekspartner wil weten of je over zelfkennis beschikt en wil meer inzicht in wat jou onderscheid, dus dit is je kans om te laten zien waarom ze jou moeten kiezen. Is je gesprekspartner een HR-manager, houdt er dan rekening meer dat deze gaat doorvragen. Via technieken als STAR, zal hij gedragsgerichte vragen over je ervaringen gaan stellen. Op deze manier toetst hij hoe je in de dagelijkse praktijk in je werk functioneert.

 

5.     Zorg dat je een lijstje met vragen paraat hebt

Zeker als je gesprekspartner op het einde van het gesprek vraagt of je nog vragen hebt, is het niet handig dat het dan stilt valt. Stel vragen en vraag goed door. Uiteindelijk wil je ook een goed beeld van de functie/rol, de taken, verantwoordelijkheden en doelstellingen.

 

6.     Raak niet uit balans bij onverwachte vragen

Veel mensen blokkeren als ze een onverwachte vraag krijgen.  Als je aan jezelf merkt dat je op een bepaalde vraag niet direct een antwoord weet, reageer dan op een andere manier “Interessante vraag, moet ik even over nadenken”, “Goede vraag, daar is over nagedacht, kom ik zo op terug”.

 

7.     Durf feedback te geven en vragen in het gesprek zelf.

Op het einde van het gesprek is hét moment om nog positieve terugkoppeling te geven over hoe jij je gesprekspartner hebt ervaren en/of de informatie over de functie of opdracht op je overkomt. En je kunt ook op een stevige manier vragen of je gesprekspartner feedback voor jou heeft of vraag aan je gesprekspartner “Hoe heb je ons gesprek ervaren?”.

 

8.     Wees jezelf

Je hoeft je niet anders voor te doen, dan wie je bent. De klik met je gesprekspartner ontstaat sneller als hij je als authentiek ervaart. Wel goed om nog eens voor jezelf na te gaan wat jou drijft in werk en wat maakt dat de organisatie jou zou moeten kiezen.

 

9.     Wees positief

Laat je niet verleiden om negatief over een vorige werk- of opdrachtgever te praten. Voor je het weet gaat daar de aandacht van het gesprek naar toe. Dit haalt de energie uit het gesprek. Breng de aandacht in het gesprek naar het positieve van je opdrachtgever, de opdracht en jezelf!

 

10.  Be equal

Een intakegesprek als zelfstandig ondernemer is géén solliciatiegesprek. Stel je op als gelijkwaardige gesprekspartner!

 

Heb je toelichting of hulp nodig bij bovenstaande tips? Kom dan naar de Masterclass Passende en uitdagende opdrachten genereren op donderdag 10 oktober (19.00-21.30 uur) in Culemborg!

In deze interactieve masterclass krijg je meer inzicht in wat je kunt doen om opdrachten te genereren die bij jou passen. Je leert hoe je tijdens het intakegesprek een concreter beeld krijgt van de opdracht. En je krijgt inzicht in hoe je gevonden wordt voor rollen waar jij energie van krijgt! Je deelt je ervaringen met vakgenoten en krijgt persoonlijke feedback en tips.

Bel (06-22107511) of mail me (manon@forfinancials.nl) voor meer informatie.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

© ForFinancials